B&Os
afgående CEO, Kalle Hvidt, faldt på manglende indsigt i kundestyret innovation.
Til gengæld er der næppe tvivl om, Tue Mantoni har den rette profil til
topjobbet hos B&O. Spørgsmålet er snarere, om det er for lidt, for
langsomt, for sent.
Det er ingen overraskelse, at Tue Mantoni overtager den
varme men veldesignede chefstol hos B&O. Det har været en oplagt mulighed,
lige siden han kom ind i bestyrelsen for halvandet år siden. Da han i september
opsagde sit topjob hos den britiske motorcykelproducent Triumph lå den lige til
højrebenet. Men karakteristisk for både B&O og bestyrelsen, så rider man
ikke samme dag man sadler, så først her et halvt år senere er det indlysende
nødvendige chefskifte en realitet. Nødvendigt fordi Kalle Hvidt nok havde stor
indsigt i teknologi, men manglede de store evner for salg, marketing og
brandbuilding, der er helt essentielle for B&O. Denne særlige B&Oske
nølen, når det kommer til at tage og eksekvere beslutninger, er præcis
virksomhedens største problem, og der er ellers en del at vælge imellem:
Omsætning, indtjening, vækst, svigtende kundetilgang, manglende innovation... Sådan
lyder det fra en række branchekyndige, jeg har talt med.
Tue Mantoni har med sin erfaring
fra Triumph alle muligheder for at blive for B&O, hvad den tidligere
Burberry-chef, Ulrik Garde Due, er blevet for Georg Jensen: Manden der støver
brandet af og gør det attraktivt også for nye og yngre kunder. Om der kan komme
en givtig forretning ud af det, er dog stadig et ubesvaret spørgsmål for Georg
Jensen og i endnu højere grad for B&O.
Ved Mantonis udnævnelse sagde
bestyrelsesformand Ole Andersen, at nu skal alt ”ultimativt fokuseres på
kunderne og deres ønsker”. Noget tyder altså på, at B&Os bestyrelse ikke
var helt så strategisk uenige med Brian Petersen, som det så ud til, da han
forlod formandsposten i december efter kun ti uger. Uenigheden har snarere
ligget i hvor omfattende forandringer, der skulle til og hvor hurtigt. Brian Petersen
ønskede efter det oplyste at skifte hele ledelseslaget og få en dedikeret
udviklingsdirektør, en dedikeret salgsdirektør og en dedikeret
marketingdirektør med Tue Mantoni i spidsen for den omfattende
kulturrevolution, der skulle være B&Os redning. Man kan sige, at det,
bestyrelsen laver nu, er en ”Brian Petersen light”. I første omgang udskiftes
topchefen. Så må vi vente og se, om han har styrken til at sætte sine ideer
igennem både overfor bestyrelsen og virksomheden. Her lever man nemlig med den
rodfæstede overbevisning, at der altid vil være folk, der elsker B&O. At
det er en naturlov, og derfor har man ikke den sence of urgency, hvad angår forandringer, som en udefrakommende som
Mantoni formentlig har.
B&O har en lang og sejlivet
tradition for, at kunden må tilpasse sig B&O - ikke omvendt. Lyder det
usandsynligt kan man jo prøve engang at finde B&O på nettet - uden at
google! Jeg prøvede bangolufsen.dk uden
held, bangogolufsen.dk gik heller
ikke. Og jeg klikkede også forgæves på bogo.dk, bo.dk,
bangolufsen.com, bando.com, bo.com og
bangandolufsen.com. Først når man
100 procent skriver korrekt bang-olufsen.com med bindestreg, bliver man lukket ind i
virksomhedens virtuelle univers. Og det er et velfungerende billede på
virksomhedens selvtilstrækkelighed.
Ingen spørger kunderne, hvad de
synes, og hvad de har brug for. Hvis en B&O-insider opdager en brist i sit
tv eller lydanlæg eller hører fra venner og bekendte, at noget ikke fungerer
optimalt, så er det ikke viden, man deler. I B&Os øvre lag trives kun
positiv kundefeedback. Fejl og mangler i produkterne er tabu. Derfor diskuteres
det end ikke, hvorfor f.eks. audioflagskibet Beosound 5 mangler populære
funktioner som random afspilning og mulighed for at spole i sange – funktioner
selv den billigste MP3 afspiller har.
Utilfredse kunder, der kunne være den bedste kilde til
morgendagens succesprodukter, ignoreres. Da informationen om, at direktøren for
et nyt femstjernet designhotel i København ville fravælge B&O på hotellet,
blev det ikke taget mere seriøst, end man sendte den yngste salgsmand af sted
for at få ham på andre tanker. Det lykkedes selvsagt ikke.
En betydelig del af
beslutningerne i produktudviklingen bliver taget ud fra gutfeelings, for B&O har ingen tradition for systematisk at
indsamle og bearbejde kundedata, mens konkurrenter som Sony og Samsung ved alt
om, hvad forbrugerne ønsker sig. B&O har heller ikke strømlinede processer
for salg, og butikker lukkes og (sjældnere) åbnes ad hoc uden en overordnet
databaseret planlægning.
Der er altså rigeligt at tage fat
på for den nye CEO, der er blevet stillet et aktieoptionsprogram i udsigt som
en del af lønpakken. Med et loft på 10 mio. kr. over fire år, er det rigtig
billigt sluppet for B&O, hvis Mantoni lykkes med at vende skuden. Den har
formentligt i første omgang retning mod København, for den nye CEO regner kun
med at være i Struer to-tre dage om ugen. Virksomhedens mest succesfulde
afdeling - audioudviklingshuset Icepower - ligger allerede i hovedstaden og
mulighederne for at få de dygtigste ledere indenfor livsnødvendige områder som
salg og marketing er betydeligt større her end i det vestjyske.
Tue Mantoni har utvivlsomt den
helt rigtige profil til B&O. Han har også den rigtige profil - ikke mindst
aldersmæssigt (36 år) - til at overleve i dansk erhvervsliv, hvis det ikke
lykkes at bringe B&O tilbage til fordums storhed. Det er der ikke mange i
dansk erhvervsliv, der tror på.
Analysen bliver bragt i Økonomisk Ugebrev på mandag
Analysen bliver bragt i Økonomisk Ugebrev på mandag
Ingen kommentarer:
Send en kommentar