Agnete Raaschou-Nielsen er den første kvindelige
bestyrelsesformand for et stort børsnoteret selskab i Danmark, men det er der
ikke rigtigt nogen, der har opdaget. Hun skal sammen med den nyansatte
direktør, Michael Rohde Pedersen, sørge for at få æggebakkeproducenten, Brdr.
Hartmann, ind i en god og givende gænge efter en række tumultariske år.
Makkerparret lagde ud med en nedjustering, men ”der er forskellige slags
nedjusteringer,” som formanden fortalte mig, da jeg interviewede hende for Nyhedsbrev for Bestyrelser.
Du har været formand for Brdr. Hartmann i 100 dage nu -
hvad har du lavet?
”Jeg hoppede direkte ind i et
rekrutteringsforløb og nåede at være med i den afgørende fase. Vi fik ansat
Michael Rohde Pedersen som administrerende direktør, og det er jo en
bestyrelsesformands vigtigste opgave at sørge for, at man har den rigtige. Det
har vi nu.”
Hartmann har stor erfaring med at finde administrerende
direktører. I har haft fire siden 2001, så I gik vel særligt grundigt til værks
denne gang?
”Tidligere har virksomheden været
i en alvorlig krise - en overlevelseskrise. I sådan en situation er det ikke
usædvanligt, at man vælger at skifte ud i ledelsen. Denne gang har der ikke
været noget tumultpræget over det. CEO’en fik simpelthen et nyt job, han gerne
ville have. Men det er klart, vi gerne ville have en, der bliver i en årrække,
så vi har talt meget med Michael Rohde Pedersen, om hans syn på det at slå sig
ned i Danmark med sin familie. Det var han heldigvis meget interesseret i.”
Hvad var vigtigt for en ny Hartmann direktør?
”Det var ekstremt vigtigt at
finde en person med erfaring fra beslægtet industri. En som kendte til
produktion med maskiner, der kører hele tiden, og hvor en stor del af opgaven
er at optimere processen. Der ud over var jeg meget interesseret i at finde en,
der var vant til at operere på internationale markeder både med proces og salg,
for Hartmann har kun en lille fraktion af omsætningen i Danmark. Begge dele
opfyldte Michael Rohde Pedersen, der ikke blot havde erfaring fra beslægtet
industri, men endda papirindustrien - det var en fantastisk tillægsgevinst.”
I lagde ud med en nedjustering - det er vel bare det
sædvanlige med Hartmann?
”Der er forskellige slags
nedjusteringer. Der er dem, man er tvunget til at foretage, fordi man kan se,
man ikke kan leve op til de udmeldte resultater. Og så er der de offensive
nedjusteringer. Denne her var offensiv og forårsaget af, at vi tager nogle
omkostninger nu, fordi vi forsimpler nogle strukturer. Vi gør virksomheden enklere
at lede, gør beslutningsgangene mere tydelige og gør ansvaret mere
veldefineret. Det handler blandt andet om nogle afskedigelser, der giver
omkostninger her og nu. Det er en offensiv nedjustering, et angrebstræk - det
er en bold fremad på banen.”
Hvad går forenklingerne ud på konkret?
”Direktionen er blevet reduceret
fra fire til to personer, og det gør også en del referenceforhold enklere. Fire
personer i direktionen i en virksomhed af Hartmanns størrelse virker nok
nærmest en smule prætentiøst.”
Bliver nedjusteringer nu et særsyn fra Hartmann?
”Det vil være rigtig dumt af mig
at love, men jeg regner med, at virksomheden fortsætter en god stabil
udvikling, og jeg er sikker på, at ledelsen har styr på, hvad der foregår.”
Hvad oplever du som Hartmanns væsentligste udfordring?
”Som for mange andre
produktionsvirksomheder er det en udfordring af skifte fokus fra produktion til
salg. Her er en fin gammel kulturbestemt tradition for at fokusere på
produktionen og på ingeniørkompetencerne. De er vigtige, men kundearbejdet skal
moderniseres, fokuseres og udvikles, for kundesiden forandrer sig. De store
supermarkeder vil være i direkte dialog for at få emballager, der passer lige
præcis til dem og deres forretningsstrategier.”
Hartmann købte op med arme og ben rundt om i verden i
1990’erne. I er kommet af med det meste, men har stadig problembarnet i Canada
- hvad skal der ske der?
”Foreløbig handler det om at
sørge for en sund drift derovre og for at immunisere os overfor den store
sårbarhed, der ligger i, at vi har omkostningerne i canadiske dollars, men
indtægterne i amerikanske dollars. Det kan vi kun gøre på to måder, nemlig at
valutasikre i det omfang, det er kommercielt at gøre det, og sikre at driften
er så positiv, at den kan bære, at valutaen går os lidt imod.”
Foreløbig har den fabrik kostet jer en halv milliard -
det er jo også penge sidst på måneden?
”Det må man sige, og det er ikke
acceptabelt, at det skal være et dræn i virksomhedens kasse. Det er svært at
forestille sig, at det setup fortsætte uændret. Der skal ske noget.”
Hvad er fordelen ved at have den fabrik?
”Der er nogle markedsbevægelser i
USA, det kunne være interessant at blive en del af. Der er en vis interesse fra
retailerne for at anvende støbepap som vores i stedet for plastik.”
Hvad er det gode ved Hartmann?
”Det gode og det dårlige er to
sider af samme sag - en produktionsvirksomhed kan være lidt tung, når den skal
omstille sig til salg, men den gode side af det er, at den har en helt
fantastisk flot historie og nutid, hvad angår teknologi og dens anvendelse og
masser af dygtige medarbejdere, som er stolte over teknologien og produkterne.”
Det er længe siden, nogen har nævnt stolthed som et
parameter...
”Ja, men selvom jeg siger, at
salget skal opprioriteres, så har jeg meget forståelse for, at kærlighed til et
produkt eller en proces ofte skaber rigtigt meget af det kit, der holder en
virksomhed sammen. Det er lidt politisk ukorrekt at tale om glæden ved
produktet og produktionen, men som bestyrelsesformand skal man være klar over,
at det er meget væsentligt for medarbejdere og ledelse i hverdagen hos
Hartmann.”
Du er den første kvindelige formand for en større
børsnoteret virksomhed - hvad tænkte du, da du blev kontaktet om den post?
”Jeg syntes, det var meget
naturligt! Det kan være, det lyder selvoptaget, men jeg har en super relevant
baggrund, så det var jeg ikke så overrasket over. Jeg vidste med det samme, at
jeg gerne ville. Jeg syntes, jeg har noget at bidrage med og min profil passede
godt her.”
Er du gået efter magten?
”Jeg har siddet mange år som
menig og næstformand i forskellige bestyrelser, og selvom det kan være
spændende, så har jeg lagt mærke til, at man ikke er med i virksomheden på
samme måde. Det er først og fremmest formanden, der er det. Så det gør en stor
forskel, om man er formand eller alt andet. Og jeg synes, det er rigtigt
spændende at være med.”
Føler du et særligt ansvar som den første kvindelige
formand i et stort børsnoteret selskab?
”Nej, jeg påtager mig ikke et
kønspolitisk ansvar.”
Men som den første skal du da helst du til det!
”Det gør jeg også - bare rolig.”
Jeg har undret mig lidt over, at der ikke har været mere
omtale af din udnævnelse - har du fået mange reaktioner?
”Overhovedet ikke. Du er den
eneste, der har reageret på det! Der har ingen henvendelser været.”
Er du mere opmærksom på at fremme kvinder i erhvervslivet
end dine mandlige kolleger?
”Nej, alle de steder jeg har
været, har man været meget interesseret i at få flere kvinder ind, så jeg er
lige så interesseret i det som mine mandlige kolleger. Jeg går efter
kompetencerne, må jeg sige.”
Men det er vel sådan, at kvinder og mænd ikke har lige
muligheder i praksis?
”Det er i hvert fald rigtigt
svært, nærmest umuligt at have ledelsesansvar i en international virksomhed,
hvis man har det daglige hovedansvar for små børn, for så kan man ikke rejse så
meget, som det forventes.”
Hvad har du selv gjort?
”Jeg
har giftet mig til to halvstore børn. Jeg har ikke valgt ikke at få børn, men
det havde været uforeneligt med mit arbejde i 1990’erne, hvor jeg rejste meget.
Det er rigtigt svært at se det fungere godt med kvinder og familieliv. Der skal
gøres noget i de internationale virksomheder, hvis man skal gøre sig håb om at
få de dygtige kvinder ind. Men jeg tror ikke, man kan få det hele, som nogle
kvinder mener, vi skal insistere på. Jeg tror kun, det kan fungere for de
ganske ganske få.”
Du er nationaløkonom, har været i Carlsberg, i
cementindustrien, er formand for Juristernes og Økonomerns Pensionskasse og nu
for Brdr. Hartmann, der er en ren produktionsvirksomhed. En ægte udfordring for
dig ville vel være at komme ind i et kvindeunivers og blive direktør der?
”Jeg har da også en del veninder,
der synes, jeg skal tænke lidt mere i modetøj, tasker, smykker og den slags,
når jeg ser mig om efter nye muligheder... Men altså, nu er mine kompetencer
godt cementeret indenfor mandeindustrien, så det er der, de skal bruges.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar