fredag den 10. juni 2011

”Jeg vil være, hvor jeg ikke har været før!”

FOTO: TOM INGVARDSEN

Med formandskaber for store offentlige virksomheder som Danmarks Radio og Aarhus Universitet er Michael Christiansen en af landets vægtige formænd - faktisk nummer tre på avisens Børsens Top 20. Og han deler sin hverdag med andre tunge formænd som Finansiel Stabilitets Henning Kruse Petersen og TDCs Vagn Sørensen i et kontorfællesskab på Skt. Annæ Plads. Men det er helt afgørende for ham at være med i små virksomheder med unge mennesker i spidsen. ”Man skal omgås boblevirksomheder, ungdommelige virksomheder og tage med kyshånd imod tilbud om at komme til at beskæftige sig med noget, man ikke ved helt så meget om,” sagde han, da jeg interviewede ham til Nyhedsbrev for Bestyrelser.

I sidste nummer af Nyhedsbrevet talte jeg med Carsten Koch om, hvordan man som erhvervsleder bedst tackler at interagere med politikere. Du er tidligere departementschef, så du kan måske sige noget om at håndtere embedsmænd, for de spiller vel også en rolle?
”De spiller en afgørende rolle, hvis man leder en virksomhed, der er afhængig af det offentlige, og det er klogt at have et godt forhold til dem. Ikke klogt i italiensk forstand, men klogt at holde dem orienterede. Man skal ikke lefle for nogen eller tro, man i Danmark kan komme nogen vegne med penge, men det man kan komme nogen vegne med, det er information. Der er ikke noget, der er så kedeligt for en embedsmand som ikke at vide, at man har et problem i en bestemt virksomhed om f.eks. et giftudslip i ens kommune. Hvis man skal læse om det i avisen, bliver man meget indebrændt. Der vil det være klogt af virksomheden at ringe og aflægge tilståelse. Så kan man få hjælp i stedet for modstand.”
I disse CSR-tider kan private virksomheder så lære noget af offentlige virksomheder?
”Vi kan lære noget af hinanden, men i det private erhvervsliv er der mange politiske ting, som CEO’en har brug for at kunne forstå i dag. En virksomhed som Vestas må f.eks. se i øjnene, at i dag er alt omkring vindkraft politik. Skulle jeg give Vestas et råd, ville jeg sige, at det nok ville være klogt at kigge nærmere på deres ledelsessammensætning og erkende, at de har brug for tunge ledelseskompetencer med baggrund i den offentlige sektor. Ligesom DONG hvor man har en tidligere departementschef som CEO, og en formand der er 100 procent erhvervsmand. Det er en god kombination for en meget tung politisk virksomhed som DONG og som Vestas.”
Egentlig ville jeg gerne tale med dig, fordi jeg så dig til Jazzhus Montmartres fødselsdagsfest, hvor du som formand holdt tale og så tænkte jeg, hvorfor du mon egentlig bruger tid på det?
”Det udspringer af faglig interesse, og så har det altid interesseret mig at have med små virksomheder at gøre. Den slags er ofte ledet af meget unge mennesker, der har en bunke ideer. Jo ældre man bliver, jo større behov har man for at få det privilegium at have med unge mennesker med mange ideer at gøre. Ellers kan man let forfalde til at tro, man selv er den eneste, der får dem. Det er en stor del af det for mig det med at have med virksomheder at gøre, hvor der ikke sidder 60-årige chefer, der fortsætter den linje, man godt selv har kendt.”
Men det er vel ikke en udbredt holdning blandt formænd?
”Måske ikke, men der er mange af de otte formænd her på gangen, der sørger for at have den slags poster ved siden af de store virksomheder, de er formænd for.”
Snakker I om den slags over fredagsrødvinen?
”Nu har vi ikke fredagsrødvin, selvom det egentlig var meningen, da vi startede vores kontorfællesskab, men vi inspirerer hinanden herinde og taler om, hvad det er, vi vil med livet. For mig handler det ikke om at blive bestyrelsesformand for de størst tænkelig virksomheder og få magt. Det har jeg prøvet. Det vigtige er at være, hvor man gør en forskel. Da jeg stoppede på Det kongelige Teater, besluttede jeg, at jeg ikke ville være, hvor jeg allerede havde været. F.eks. ville jeg ikke være i en børsnoteret virksomhed, for det var for enerverende, og jeg synes heller ikke, mine kompetencer er til det. Jeg vil helst være i kulturinstitutioner og i blandinger af offentlige/private virksomheder, for det kender jeg til. Og så vil jeg gerne være, hvor jeg ikke har været før og endelig vil jeg gerne have med unge mennesker at gøre. De to sidste ting gør jeg først og fremmest for at presse mig selv; for konstant hele livet at sidde på skolebænken.”
Så I taler om herinde, hvad I vil have ud af livet men også om, hvad I vil have ud af formandslivet?
”Det gør vi. Og man må beslutte, om man vil basere sit formandsliv på det, man har lært som CEO. Så er det nemt at fremskrive, hvornår man er færdig, for det man har lært, forældes med enorm hast. Her på gangen er jeg ældst. En del af de andre var kun godt 50 år, da de blev professionelle bestyrelsesformænd, så de ved udmærket godt, at det de lærte som CEOs ikke kan holde dem gående som bestyrelsesformænd i 20 år.”
Er det i virkeligheden en forudsætning for at være formand? Tidligere kunne man være nestor og leve af at videregive sine erfaringer.
”Det kan man ikke mere. Et år, måske to-tre max fire år kan man genbruge sin CEO-viden, men efterhånden vil de andre kigge mildt overbærende og begynde at betragte en som et levn fra fortiden. Da jeg gik af som 62-årig, syntes jeg, jeg var meget ung. Det synes jeg fortsat, jeg er, og det skyldes, at jeg hele tiden laver noget nyt. Så ud over det er spændende og lærerigt at være sammen med unge mennesker, så er det også lidt af en livsforsikring for at kunne blive ved som bestyrelsesformand.”
Jeg ville have spurgt dig, om sådan noget som formandsjobbet i Jazzhus Montmartre var velgørenhed, men det er måske omvendt?
”Ja det er det i virkeligheden. Det er ren læring for mit vedkommende. Jeg blev meget glad, da de spurgte, om jeg ville være formand. Det var der tre gode grunde til. For det første elsker jeg jazz, men jeg har ikke haft så meget lejlighed til at gå til jazzkoncerter. Nu går jeg næsten en gang om ugen. For det andet har jeg altid elsket at møde kunstnere og her var en chance for at lede en helt ny kunstnerisk branche. Jeg har haft det kolossale privilegium at være leder i en kreativ institution på administrative præmisser, og det er det, jeg kan. Men jeg vil helst bruge det i en anden branche end teaterbranchen, for ellers går der genbrug og vi-plejer i det, Den tredje grund var, at det er utrolig spændende at være i kontakt med et jazzmiljø, der er ved at blive genfødt i København. Unge mennesker har genopdaget jazzen. Der er ganske vist intet, der ligner det jazzmiljø, jeg kendte som ung, så det er en revival på nye præmisser. På den måde ligner det noget, der foregår mange andre steder i samfundet. Det er vigtigt at kunne fange både det, der var, det der er og kunne gætte på det, der kommer. Det sidste bliver nemmere, når man er i den slags miljøer.”
Vil du opfordre andre formænd til at sige ja til poster i kulturinstitutioner?
”Jeg vil i hvert fald opfordre til, at man sørger for at være steder, hvor man ikke er på grund at tidligere tiders respekt og i stedet søge steder, hvor man skal kæmpe for respekten. Det er det bedste råd.  Man skal udfordre sig selv og søge steder hen, hvor det ikke kun er ens anerkendte faglige dygtighed, der tæller. Man skal omgås boblevirksomheder, ungdommelige virksomheder og tage med kyshånd imod tilbud om at komme til at beskæftige sig med noget, man ikke ved helt så meget om. Der ud over synes jeg i al almindelighed, at vi bliver bedre ledere af at omgås kreative mennesker. Mennesker, der ser verden med både venstre og højre hjernehalvdel, ser klarere, end rent administrative mennesker gør. Og det er de kreative vi skal leve af. Jeg er sikker på, at om 25 år vil vores livsgrundlag blive skabt af virksomheder i det, vi i dag betragter som kreative brancher.”
Men kreative mennesker er vel sværere at lede?
”Det kræver i hvert fald noget andet. Man skal prøve at skabe nogle rammer, der gør, at kreativiteten har gode vilkår men ikke så gode, at den får lov til at ødelægge virksomheden. Man må bruge meget tid på at fortælle kreative mennesker, at kreativitet kan være lige så destruktiv, som det kan være konstruktivt. Det forstår de fleste godt, og de vil helst arbejde i en stramt ledet virksomhed.”
Så du synes ikke kreative folk er besværlige?
”Overhovedet ikke! Altså kreative mennesker gør selvfølgelig ikke, hvad man siger, men det er ikke et udslag af besværlighed, og til syvende og sidst er det det, der skal skabe vores fremtidige nationalprodukt.”
Alligevel, da du skulle finde en ny topchef til DR, så blev det en djøf’er! Var det ud fra en betragtning om, at ligesom blåt altid er pænt, er en djøf’er altid et sikkert valg?
”Det var ud fra en analyse af, hvad der fungerede på Det kgl. Teater. Jeg valgte simpelthen den model, jeg havde arbejdet med der. Hvis man har en administrativ type som topchef, og vedkommende i øvrigt har et åbent sind, mener jeg, sådan en bedre kan give plads for kreativitet, end kreative mennesker kan. En rigtig dygtig balletdanser f.eks. har meget svært ved at se, at opera er en vigtig kunstart. På DR bliver det bedst, hvis kulturchefen og nyhedschefen har meget store rum at udfolde sig i fagligt. De skal ikke have en topchef, der pludselig gør sig selv til nyhedschef eller kulturchef. Men der skal sidde en overdommer, der skal skaffe administrativ ro og plads til at lade dem skinne uden selv at gøre det. Det er min opfattelse.”

Ingen kommentarer: